„Cu o înălțime de 2 metri, așezată pe soclul din piatră cântărind 6 tone și modelată din 500 de kg de bronz, în registru realist, de sculptorul Anton Rațiu, statuia punctează în cotidian sobrietatea, eleganța şi măreția Reginei Maria.” Extrasul din Comunicatul de presă al Primăriei Sectorului 5 și realitatea din teren, respectiv monumentul Reginei Maria amplasat pe 1 decembrie 2018 în zona Izvor, au o singură legătură: lipsa de rigoare atât la nivelul exprimării verbale cât și a celei vizuale. Lucrarea nu a fost „modelată din 500 de kg de bronz”, a fost modelată în lut și turnată în bronz în tehnica „cerii pierdute”.
Fiind singurul paragraf din Comunicat care se referă la monument, merită atenție și mai ales o analiză, cu atât mai mult cu cât această lucrare de for public strică atât imaginea Reginei Maria, cât și peisajul urban în care a fost amplasată.
Aflăm că statuia este realizată „în registru realist”, asta însemnând o atenție sporită asupra detaliilor anatomice, stăpânirea volumetriilor drapajului, o asemănare cu modelul. Or lucrarea nu este în caracterul personajului. Regina Maria a României nu poate fi recunoscută nici prin noblețe, nici prin atitudine, nici prin portret. Nu e ea.
Nu se cunosc sursele vizuale folosite de artist, dar chiar și după o vizualizare superficială a pozelor sau filmărilor de la Încoronarea din anul 1922, (moment pe care se presupune că îl imortalizează sculptorul), chipul transpus nu seamană deloc cu muza sa. De observat este faptul că nici măcar un detaliu simplu, precum coafura suveranei nu are nimic în comun cu realitatea.
Bâlbâielile compoziționale și volumetrice, drapajul nerezolvat prin lipsă de dinamică și volum (nu este nici clasic, nici modern), carențele studiului anatomic, toate aceste aduc la o poziție nefirească a corpului. Dacă Regina ar fi fost reprezentată în mers, s-ar fi explicat cumva înclinarea trupului, însă picioarele sunt poziționate greșit, astfel încât, privit din profil, personajul „cade” pe spate.
„Eleganța și măreția” lipsesc cu desăvârșire, chipul este inexpresiv, de fapt totul este lipsit de expresie plastică. Regina Maria este de nerecunoscut, atât pentru public, cât și pentru artiștii sau istoricii care au vizualizat acest monument și sunt familiarizați cu fizionomia ei.
Însă, ca să nu existe confuzii, s-a ales un soclu aberant pe care îi stă scris numele cu litere supradimensionate, alegând cele mai nefericite fonturi, scrise macabru, în tehnica meșterilor de cimitir, pe un fundal de marmură neagră.
Filiala PNL Sector 5 solicită public edilului sectorului 5, Daniel Florea, să indice public sursele vizuale folosite de artist și cum cum a ajuns Anton Rațiu să facă acest monument.
„A existat o comisie de evaluare? În fotografiile de la vernisaj apar doar preoți, câțiva copii și o mână de oameni. PNL Sector 5 solicită public edilului PSD să explice de ce nu au participat artiști, critici și istorici de artă. Oare atâta merită Regina Maria a României, unul dintre ctitorii României Mari, astăzi la 100 de ani de la înfăptuire? Atâta merită Bucureștiul, atâta merităm noi? Ca primul monument de for public al Reginei Maria în capitala țării pe care a iubit-o mai presus de ființa sa să nu o reprezinte pe ea?”, a conchis Cristian Marian Olteanu, preşedinte PNL Sector 5.
Comments are closed.